Saturday, August 20, 2011

..rezeki

sinaran ChiEnTa liEza at 5:36 PM
dengan nama Allah yang Maha Kaya

bangun tido, saya sedih sebab xdpt nak sertai junior2 wat sambutan Nuzul Quran dan Majlis Khatan Quran di maktab..o..mungkin bukan rezeki saya..

dalam keadaan melayan rasa sedih..kecewa, tiba2 sorang teman sms..dia kata nak jemput di rumah..ble la kitorang ekot majlis tu..Alhamdulillah..rezeki Allah datang..Allah sengaja, Allah berhak menguji seorang hambanya dalam apa bentuk ujian sekalipun.termasukla sedih..hu3..

semasa majlis tu saya rasa asing sangat2..suma muka baru2..junior2 baru..sorang pun sya x kenal..hu3..sya x kisah..di kesempatan ni jg sya p jumpa Matan, Sanad dan Hurairah..hampir sebualn sya x jumpa dorang..rindunya...suma dan monte3..biasanya bulan posa turun berat badan, tp dorang makin gemuk!! ha3..dorang kucing..bukan posa pun..he3


cita balik sal rezeki..

pg tadi sya sempat sahur di masjid..teringat kat tahun2 lepas...tiap pg sahur d masjid..suma masak sendri..tu yg bestnya..ho3
tym sapu2 lepas makan tu, tetiba sya jumpa seketul ayam panggang..terbiar kat atas lantai..mungkin ada indvidu yg nak bg makan kucing..kalau bg makan kucing xpa..

tp bila fikir balik kadang2 kita ni suka membazir..hu3..kawan sya kata.."bayangkan kalau kita ni rezeki tu...sedehnya x dimakan..di biarkan ja..tp kita ni penerima rezeki bukan nya rezeki..sebab tu la kita x hargai rezeki.."

saya setuju sangat3 kata2 dia tu..

pesanan tuk diri: JANGAN MEMBAZIR..ADA REZEKI LEBIH SHARE2 LA..WLAUPUN NGN KUCING...

teringat satu kisah..masa tu sya nak bg kucing makan ngn lauk yg saya ada..kwn sya cakap.."tu makanan manusia..bukan makanan kucing..."

sya terdiam..sambil tu fikir la..walaupun ni makanan manusia, x salah kalau kita bg kat kucing sikit..itu ka rezeki Allah..suma makhluk Allah ada hak untuk dapatkan rezeki tu..

sya pun penah dengar satu tazkirah..." rezeki kita yg sebenar adalah harta yang kita keluarkan..yg kita infakkan ke jalan Allah..yg kita share2 ngn kawan2..bukan yg kita simpan..yg kita simpan tu sebenarnya hak Allah.."

so, sama2 la kita fikirkan..

kisah yg kedua..sya dapat masa kultum..kawan saya yg bagi kultum..

"satu hari saya makan kfc..memang sedap la kan..tiba2 odw balik sya x sedap perut..muntah balik makanan td tu...bererti, makanan yg saya muntahkan tu sebenarnya bukan rezeki saya tapi hak org lain yg sya dan ambik......

rasanya...kita faham da kan ap tu rezeki.. :)

0 comments:

Post a Comment

 

...di mana terangnya bulan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei